PARPROV
Som alternativ till ett traditionellt skriftligt prov låter jag ibland eleverna välja om de vill göra prov enskilt eller i par. De elever som väljer parprov blir indelade i par några dagar innan provet så de får veta vem de ska "arbeta" med. Paren bör ligger på ungefär samma kunskapsnivå för att det ska bli så rättvist som möjligt. När det är dags för prov låter jag alla elever sitta i samma klassrum, det är bra om man kan skärma av arbetsplatserna med skärmar. Det har fungerat förvånansvärt bra att ha alla i samma rum och de som arbetat i par har viskat eller pratat med väldigt låg röst så andra inte har störts. Det är viktigt att trots att de kan samarbeta under provtillfället så ska alla elever lämna in sin egen version av svar och lösningar, eleverna har ofta olika sätt att redovisa sina tankegångar på och det är viktigt att alla bidrar. Det förekommer också att eleverna inte är överens om hur de vill lösa en uppgift och då kan de lämna in olika lösningsförslag. Under provtillfället går jag som lärare runt till paren och ställer utvecklande frågor till de uppgifter de arbetar med, då skapar jag mig en tydlig bild över elevernas kunskaper som jag kan ta tillvara i min bedömning.